Klasser

Team Trafikkskole AS

Vi tilbyr opplæring i følgende klasser

FØRERKORT FOR BIL

Førerkort klasse B/bil.

Førerkort klasse B gjelder motorvogn (unntatt motorsykkel) inntil 3500 kg med maksimalt 8 passasjerplasser og tilhenger inntil 750 kg. I tillegg kan man trekke tilhenger over 750 kg dersom tilhengeren ikke er tyngre enn bilens egenvekt og bilen og tilhengeren tilsammen ikke overstiger 3500 kg. Førerkortet gjelder også moped.

Hva må jeg gjøre for å få førerkort på bil?

Trafikkopplæringen er delt inn i fire trinn, med både obligatoriske og individuelle krav. Eleven må både gjennomføre obligatoriske deler og nå målet for det enkelte trinnet for å kunne gå videre til neste trinn:

o   Trinn 1: Trafikalt grunnkurs

All trafikkopplæring starter med Trafikalt grunnkurs. Du må delta på trafikalt grunnkurs først for å ha lov til å øvelseskjøre, både privat og ved trafikkskole.

Hvis du har førerkort i en annen klasse som følge av tidligere trafikkopplæring, dersom du har eller har hatt norsk eller utenlandsk førerkort gyldig i Norge eller er fylt 25 år, bortfaller dette kravet, men du må likevel delta på emnene «Opptreden på skadested», «Førstehjelp» og «Mørkekjøring» hvis disse emnene fra grunnkurset ikke er gjennomført tidligere.

I den lyse årstiden er det umulig å ta mørkekjøring. Tar du trafikalt grunnkurs i perioden 16. mars – 31. oktober uten å få gjennomført mørkekjøring, er beviset kun gyldig i tiden 16. mars - 31. oktober.

For å kunne øvelseskjøre i perioden 1. november - 15. mars må du gjennomføre mørkekjøring først. Når du har gjennomført mørkekjøringen, får du tilsendt et nytt bevis fra Statens vegvesen som gjelder hele året. Du kan også finne beviset på Din side. Trafikalt grunnkurs består av 17 undervisningstimer, inkludert mørkekjøring.

o   Trinn 2: Grunnleggende kjøretøy- og kjørekompetanse

Trinn 2 dreier seg hovedsakelig om å være i stand til å manøvrere kjøretøyet.

Målet er at eleven skal bli så trygg på å manøvrere, at oppmerksomheten kan flyttes fra kjøretøyet til trafikkbildet.

Trinn 2 avsluttes med en obligatorisk veiledningstime for å avdekke om målet er nådd, før man kan gå videre til trinn 3.

o   Trinn 3: Grunnleggende trafikale ferdigheter

Trinn tre inneholder kunnskaper og ferdigheter i trafikk, obligatorisk veiledningstime for å fastslå at målene for trinn tre er oppnådd, i tillegg til 4 timer obligatorisk sikkerhetskurs på bane.

o   Trinn 4: Avsluttende kjøring i trafikk

Trinn fire består av til sammen 13 obligatoriske timer som fordeler seg slik:

2 timer – innledende teori.
5 timer – selvstendig kjøring i hovedsakelig landeveismiljø.
4 timer – selvstendig kjøring i variert miljø og ruteplanlegging ved hjelp av kart.
2 timer – avsluttende oppsummering.

Teoritentamen.Vi anbefaler å teste at nødvendig kunnskap er inne ved å logge inn på teoritentamen.no før du avlegger teorieksamen hos Statens vegvesen. I tillegg ta den så tidlig som mulig fra fylte 17 ½| år.  Husk å ha søkt om førerkort på forhånd www.vegvesen.no

Kjøretentamen.

Etter gjennomført opplæring blir det gjennomført en kjøretest/praktisk tentamen ved skolen for å sikre at de nødvendige målene er nådd for å kunne bestå praktisk førerprøve ved trafikkstasjonen.

Avsluttende prøver.

Både teoretisk og praktisk eksamen må avlegges ved en av Statens vegvesens trafikkstasjoner.

Den teoretiske prøven må være bestått før det kan bestilles praktisk avsluttende prøve.

Henvend deg til skolen når teori er bestått, og det skal bestilles avsluttende praktisk prøve.

Kurspåmelding

Teoriundervisning

600 kr

Kurs